MUNEM WASIF

Born 1984 in Comilla, Bangladesh, lives and works in Dhaka, Bangladesh

English Audio Guide
Arabic Audio Guide

Seeds Shall Set Us Free II (2016–19), Kheyal (2015-19)

Munem Wasif works primarily with photography, video, and sound. His works emerge from long-term engagements with specific places and their histories, particularly within the context of Bangladesh. His complex installations often mix photographs with moving images and archival documents, investigating topics that resonate with larger global concerns, such as food sovereignty, labor exploitation, and borders and migration. Having exhibited at the Lyon Contemporary Art Biennale (2022), Dhaka Art Summit (2020), Taipei Biennial (2020), Centre Pompidou (2019), Sharjah Biennial (2019) Gwangju Biennale (2018), Victoria and Albert Museum (2017), and the Singapore Biennale (2016), Wasif was named the 2023 Robert Gardner Fellow in Photography at Harvard University, awarded to support his work on the critical history of the indigo industry in Bengal. 

In his long-term project Seeds Shall Set Us Free II (2017–23) Wasif investigates the cultural history of grain—a topic closely connected with memories of the Bengal famine of 1943–44 under British colonial rule. In the installation, cyanotypes of rice grains and plants are combined with archival documents and photographs from one of the largest community grain banks in the country, the research center UBINIG (Policy Research for Development Alternative), which works to counter the corporatization of agricultural practices and promote biodiversity. These archival materials include handwritten documents and photographs produced by researchers and farmers and give a sense of locally rooted agricultural stakeholders and their struggle for legitimacy. Probing the impact of ecological colonialism, plantation farming, and cash crops, the work imagines an “ecosophical” type of agriculture, in which other species and beings have equal agency with humans, as reflected in the philosophy of local farmers.

The film Kheyal (2015–19) is an intimate portrait of Old Dhaka, a historical quarter of the Bangladeshi capital, and its residents. Following four characters through the neighborhoods of Bangla Bazar and Farashganj, the film is part fiction, part documentary. Kheyal (originally derived from the Persian/Arabic for “fiction” or “imagination”) is the name of a major form of Hindustani classical music that offers freedom for musical improvisation and is often linked to poetry about longing. This title bestows a metaphorical meaning to the hovering nature of the characters, while also referencing the artist’s relationship with Old Dhaka. The sequences amplify the city’s infrastructure and affective textures, pursuing memories sustained by the senses—scents, colors, and the passing of time—while the sounds of riyaz, or music practice, guide our ears.

منعم واصف

من مواليد 1984 بمدينة كوميلا في بنغلاديش، ويعيش ويعمل في العاصمة البنغلاديشية دكّا

يعمل منعم واصف بشكل رئيسي في مجال التصوير الفوتوغرافي والفيديو والصوتيات، وتنطلق أعماله من ارتباطات طويلة مع مواقع محددة وتواريخ مرتبطة بها، وتحديداً في سياق مسقط رأسه بنغلاديش. غالباً ما تمزج عروضه المتنوعة بين الصور الفوتوغرافية والرسوم المتحركة والوثائق الأرشيفية، حيث يبحث في موضوعات تتقاطع مع اهتمامات عالمية أشمل، مثل: السيادة الغذائية واستغلال العمالة والحدود والهجرة. بعد عرض أعماله في: بينالي ليون للفن المعاصر (2022)، وقمة دكّا للفنون (2020)، وبينالي تايبيه (2020)، ومركز بومبيدو (2019)، وبينالي الشارقة (2019)، وبينالي غوانغجو (2018)، ومتحف فيكتوريا وألبرت (2017)، وبينالي سنغافورة (2016)، حصل واصف على زمالة مؤسسة روبرت غاردنر في التصوير الفوتوغرافي لعام 2023 من جامعة هارفارد، والتي تم منحها لدعم عمله في دراسة تاريخ صبغة النيلة في منطقة البنغال.

في مشروعه الطويل “البذور ستحرِّرنا 2” (2017 إلى 2023)، يستكشف واصف التاريخ الثقافي للحبوب، وهو موضوع يرتبط بشكل وثيق بذكريات مجاعة البنغال في الفترة بين 1943 و 1944 في ظل الحكم الاستعماري البريطاني. في هذا العمل الفني، يدمج الفنان حبوب وسنابل الأرز مع الوثائق الأرشيفية والصور الفوتوغرافية التي حصل عليها من أحد أكبر بنوك الحبوب التعاونية في البلاد، وهو مركز بحوث سياسات التنمية البديلة، الذي يعمل على مكافحة الخصخصة الزراعية وتعزيز التنوع الأحيائي. تتضمّن هذه المواد الأرشيفية وثائق وصوراً مكتوبة بخط اليد أنتجها باحثون ومزارعون، ترسم صورة لمختلف الأطراف المحلّية ذات العلاقة بالعملية الزراعية ونضالهم من أجل الاعتراف بحقوقهم. ومن خلال استقرائه لتأثير الاستعمار البيئي وزراعة الرُقَع الواسعة والمحاصيل ذات الربحية العالية، يتخيّل العمل عملية زراعية تنطلق من مفاهيم فلسفية بيئية، ويكون للكائنات الحية الأخرى يد في التحكم بها أسوة مع البشر، مع التركيز على أن ينعكس ذلك على تفكير المزارعين المحليين.

في فيلمه “خيال” (2015-2018)، يقدِّم واصف صورةً قريبةً عن دكّا القديمة وسكانها، وهي حي تاريخي في قلب العاصمة البنغلادشية. يتتبّع الفيلم – والذي يجمع بين سردية خيالية وأسلوب وثائقي – أربع شخصيات في رحلتهم عبر حيَّيْ بنغلا بازار وفرشغانج. يُطلق واصف مصطلح (خيال) على شكل من أشكال الموسيقى التقليدية الهندوستانية التي تتيح للموسيقار حرية الارتجال وغالباً ما تقترن بشِعْر الشوق والحنين. يُضفي هذا العنوان معنى مجازيّاً على الطبيعة المتحوّرة للشخصيات، بينما يُشير أيضاً إلى علاقة الفنان بمدينة دكّا القديمة. يساعد تسلسل المقاطع على تقريب صورة البنية التحتية والروابط العاطفية في المدينة، كما تتتبَّع ذكرياتِنا وتُشبِع حواسَّنا – من لون ورائحة وإحساس بمرور الوقت – بينما تعمل موسيقى الرياض (نوع من الموسيقى التقليدية في بنغلاديش) على توجيه آذاننا عبر مَشاهد الفيلم.